Des de la Generalitat de Catalunya es va crear el tribut el 2003, i va entrar en vigor l’1 de gener del 2004. Aquest tribut consisteix en què per cada tona de residus municipals que un ajuntament porta a l’abocador o a incinerar ha de pagar un impost (que pel 2022 és de 59,10 €/tn per abocar i 28,55 €/tn per cremar) el que es coneix com a cànon de residus i ha permès impulsar la recollida selectiva els darrers 18 anys. Aquests cànons de residus municipals (el d’abocament i el d’incineració) es van crear com a mesura de fiscalitat ambiental que s’enquadra dins el principi de “Qui Contamina Paga” i és, juntament amb altres principis ambientals, un dels eixos rectors de protecció ambiental recollit al Tractat de Funcionament de la Unió Europea (TFUE) de 2007.

Aquest cànon ha servit per incentivar la recollida selectiva i anar acostant-se als objectius de reciclatge que marca la Unió Europea, fomentant que ajuntaments, consorcis i comarques milloressin els models de recollida, permetent arribar el 2020 al 46% de recollida selectiva.

Els fons recaptats, s’han anat invertint en la millora de les instal·lacions de tractament de residus, en procedir a fer retorns econòmics per diferents conceptes (orgànica, paper, tèxtil, compost, residus especials…) en subvencions (per al foment de la recollida selectiva, campanyes de comunicació, deixalleries, elaboració dels plans locals de prevenció i gestió de residus..) . etc.

Ara, però, aquest cànon pot tenir els dies comptats a causa de la creació d’un impost estatal homogeni per a tot Espanya que, a la pràctica, obligarà a eliminar el nostre cànon, vigent des de fa gairebé dues dècades.

Des del grup de Junts per Castellar ens oposem frontalment a aquesta imposició d’un nou cànon estatal, primer per que és un clar atac al nostre autogovern, doncs Catalunya té la plena competència en matèria de residus i aquesta nova llei espanyola de residus és un exemple més del procés de centralització del govern espanyol, i segons ens treu capacitat de governar de manera més efectiva en un àmbit com el dels residus.

Així doncs, l’impost estatal deixa sense efecte una eina impositiva que ha estat un èxit i que compta amb no només el suport del nostre grup polític, sinó també d’una àmplia representació de diferents partits i entitats.

Aquest nou cànon no només és un greuge per tot l’esmentat anteriorment, sinó que s’hi afegeix la pèrdua d’autonomia tributària; la previsió d’ingressos dels diferents canons serà d’uns 100 milions d’euros pel 2022. Si s’aprova el cànon espanyol a partir de l’1 de gener del 2023, perdrem ingressos i capacitat de decisió.

Per això és necessari que ens hi oposem a aquest nou cànon, ja que malgrat la promesa de l’Estat espanyol de buscar mecanismes per “compensar” a Catalunya, la pèrdua de la competència fiscal tindrà importants afectacions en la capacitat de fer polítiques de gestió de residus.

Pels motius exposats es proposen els següents,

ACORDS

 1.- L’Ajuntament de Castellar del Vallès dona suport al cànon residus de Catalunya i es suma al manifest impulsat per diferents institucions, entitats i personalitats en la seva defensa.

2.- L’Ajuntament de Castellar del Vallès demana que es modifiqui l’articulat de la Ley de Residuos y Suelos Contaminados para una Economía Circular per tal que els cànons establerts a l’esmentada Ley només s’apliquin a aquelles comunitats que no disposin d’un impost amb les mateixes característiques, així com que es blindi el cànon català tal com es coneix fins ara, un model de fiscalitat ambiental pioner, òptim i positiu, nascut de gran consens polític i social a Catalunya.

3.- De no ser així, demana als grups parlamentaris que votin en contra de la seva aprovació al Congrés de Diputats i al Senat.

4.- Que l’Ajuntament de Castellar del Vallèses compromet a continuar donant suport als programes de foment de la recollida selectiva, reciclatge, reducció i reutilització de residus al seu municipi, així com al foment i l’aplicació de l’economia circular.

5.- L’Ajuntament de Castellar del Vallès es compromet a donar suport a l’Agència de Residus de Catalunya en l’aplicació del cànon de disposició de residus, i a la defensa d’aquesta mesura fiscal.

6.- L’Ajuntament de Castellar del Vallès demana al Govern de la Generalitat que en cas de prosperar el model de cànon espanyol, els recursos rebuts es transfereixin totalment a l’Agència de Residus de Catalunya, i es continuïn gestionant via la Junta de Gestió del Cànon, taula paritària amb el món municipal de Catalunya.

7.- Donar trasllat d’aquest acord a l’Agència de Residus de Catalunya, al Departament d’Acció Climàtica Alimentació i Agenda Rural, a les entitats municipalistes catalanes (ACM i FMC), als grups parlamentaris catalans al Congreso i Senat i al Ministerio de Transición Ecológica y el Reto Demográfico.

 

El PSC Castellar (l’equip de govern) al més pur estil PSOE va votar en contra, Junts per Castellar, ERC, la CUP i Cs a favor.
Fem servir cookies pròpies i de tercers per millorar els nostres serveis i mostrarli publicitat relacionada amb les seves preferències mitjançant l\'anàlisi dels seus hàbits de navegació. Si continua navegant, considerem que accepta el seu ús.    Veure
Privacidad
Aneu a la barra d'eines